SEO til webshops
Har du en webshop så kommer du næsten ikke uden om SEO. Hvad enten du sælger et fysisk produkt eller et virtuelt produkt, så vil du gerne have så mange relevante folk ind på din webshop som muligt. Det kan være fra de sociale medier hvor du poste flotte billeder af produkterne, eller fra din Google Ads/Google Shopping kampagne. Men faktum er, at der stadig er en meget stor del som laver en Google søgning på et produkt og kun klikker ind på et af de naturlige (organiske) resultater.
Og finder de ikke din hjemmeside, så er det rigtig mange potentielle kunder du går glip af.
Vil du gerne ramme dette store kundesegment også, så er du nød til at have fokus på søgemaskineoptimering. Men lad os se lidt på på hvad det evt. kræver.
Læs mere: Hvad er SEO?
Start altid ud med en søgeordsanalyse
Det vigtigste er altid at få lave en analyse over hvilke søgeord som er relevante for din virksomhed. Få styr på hvilke søgeord eller sætninger er det at folk benytter når det er dine produkter de leder efter. Find ud af hvor mange de i gennemsnit søge på de ord du har fundet hver måned. og find der efter ud af hvor stor konkurrencen er. Magter du ikke selv at lave søgeordsanalysen kan du overveje at hyre et marketing bureau ind til opgaven. F.eks. hvis du leder efter et SEO bureau i Aalborg, vil du typisk lave en søgning på SEO Aalborg, eller SEO firma Aalborg for at finde en lokal samarbejdspartner.
Læs mere: SEO Aalborg
Overvej konkurrencen
Når du er færdig med din søgeordsanalyse, er det tid til at se nærmere på hvor stor konkurrencen lige er på de forskellige ord. Er det en masse store virksomheder som ligger til på alle top placeringerne, og kan du se at deres SEO sidder lige i skabet, så er det nok ikke her du skal starte ud. Forkusere i stedet på de mindre i starten, ord hvor konkurrencen er minimal og du dermed har en chance for at blive vist relativ hurtigt.
Du kan altid når du har flere resurser, begynde at afsætte et større budget til SEO og der overveje at gå lidt af ord med større konkurrence.
I starten er det often grund til at konkurrere med firmaer som har brugt år på deres placeringer på søgemaskinerne.
Brug dine kategorier
I stedet for at lave en masse nye landingsider til dine søgeord, vil du i mange tilfælde kunne bruge din eksisterende kategori struktur når vi snakker webshops. Sælger du f.eks. tøj så kunne en kategori som strømper jo sagtens bruges til at gå efter ord som kvalitets strømper, moderigtige strømper eller herre stømper, alt efter hvad det giver mest mening i dit setup.
I mange tilfælde vil du her fint kunne bruge forskellige kategorier (og filter sider) til de sider du SEO optimere til bestemte søgeord. Et det tale om en helt ny hjemmeside eller webshop, er det vigtigt det vigtigt at du allerede fra starten sammenholder dine søgeord med kategori strukturen, så frem dette giver mening.
Læs mere: Overvejelser til ny hjemmeside
Lav landingpages hvor der er behov for det
Der vil ikke være alle tilfælde hvor en kategori vil være dækkende, eksempelvis herretøj – julegave ide, eller black friday bukser, her skal du ind og lave forskellige landingpages, som du målretter til de mest relevante søgeord.
Det er ting som overskrifter, title tags, billede tags, og sideindhold der skal optimeres på så at din webshop kommer frem blandt de første resultater. Er det ikke ting du selv har styr på, så hyr et seo bureau ind til opgaven.
Core Web Vitals – en del af din SEO
I sommers 2021 blev et nyt koncept for mange – Core Web Vitals introduceret og efterfølgende anvendt som en del af Google’s algoritme. Nu er det derfor vigtigt at du også tænker over ting som brugervenlighed/UX, hastighed og side stabilitet når du får udvilket din hjemmeside eller webshop. Har du en langsom, eller ubrugervenlig hjemmeside, så går du ikke alene glip af salg fordi kunderne ikke er tilfredse, men du risikere også at gå glip af salg fordi Google ikke er tilfreds, og dermed ikke giver din side den placering den måske kunne have.
Det var lidt om SEO til webshops. Det vigtigste du skal huske på hvis du har en webshop og vi snakker søgemaskineoptimering, er at du ikke bruger produkt tekster (billeder er helt fint) fra producenterne, men laver dine egne unikke tekster. Det er den typiske SEO fejl jeg ofte ser på en webshop nu om dage.
Filed under: Info
Like this post? Subscribe to my RSS feed and get loads more!