Hvis du er virksomhedsejer, så er din hjemmeside et af de vigtigste værktøjer, du har i dit arsenal til at få flere – og bedre – kunder. Men hvad adskiller e god hjemmeside fra en dårlig?, eller fra godt til fantastisk? Her er 10 elementer som et godt website skal have. Uanset om det er tale om en WordPress hjemmeside eller en Shopware Webshop.

Læs mere – Hvordan laver du et godt webdesign?

Navigation

Hjemmesidedesignet skal være let at navigere, og menupunkterne skal være let tilgængelige fra alle sider. Den besøgende skal altid vide præcis, hvor han/hun befinder sig på websitetog have nem adgang til det sted, hvor han/hun gerne vil være. Dårlig navigation er en af de ting som får flest til at forlade hjemmesiden igen uden at gøre det de kom ind på den for at gøre.
Sørg for at menuen er tydelig og ikke falder sammen med baggrunden.

Visuelt design

Mennesker er visuelt orienterede væsener, og ved at bruge god grafik kan du hurtigt gøre din hjemmeside langt mere tiltalende. Når en besøgende kommer ind på hjemmeside har du ca. 1 sekund til at imponere din besøgende – og potentielle kunde – og lade dem vide, at din hjemmeside – og din virksomhed, er troværdig og professionel. Det er dog vigtigt, at du ikke går for vidt med for mange ting på en gang. Ting som rullende tekst, animation og flash-introer bør bruges sparsomt i dit webdesign og kun for at understrege en pointe for at opnå maksimal effekt. Brugt rigtigt kan de have en god effekt, men alt for mange bruger dem forkert eller for meget.

Indhold

Dette er rygraden i på hjemmesiden. Ikke alene spiller dit indhold en stor rolle for din placering i søgemaskinerne, det er også grunden til, at de fleste besøgende ønsker at besøge hjemmesiden i første omgang. Teksten på dit website skal være informativ, letlæselig og kortfattet. Velgennemtænkt indhold og tekst vil mere end noget andet gøre dit webdesign engagerende, effektivt og populært. Her gælder det ofte om at finde en balance imellem den rette mængde indhold som søgemaskinerne kan lide og ikke så meget at det genere de besøgende.

webdesign her i 2022 - hvad skal der til?

Mobilvenlig

Uanset hvor informativt, smukt og brugervenligt dit hjemmesidedesign er, er det ubrugeligt, hvis det ikke er mobilvenligt. Det er vigtigt, at dine webdesignere kender teknikkerne til at få en hjemmeside til at fungere på alle de store browsere, både når vi snakker mobiltelefoner, tablets og computere. Men også at de anvender metatags, alt tags, er fuldt ud fortrolige med SEO (Search Engine Optimization). Mange faktorer påvirker din placering i søgemaskinerne og din hjemmesidevisuelle udseende, så sørg for, at dine webdesignere kender deres kram hvis du ønsker den bedst mulige hjemmeside.

Interaktion

Et virkelig effektivt webdesign engagerer dine besøgende med det samme og fortsætter med at fastholde deres opmærksomhed gennem HVER side, samt påvirker dem løbende til at udføre en given handling, hvad enten det er at kontakt dig, købe noget eller downloade et pdf dokument. Dette kaldes “konvertering” og er sandsynligvis din hjemmesides ultimative mål. Noget som mange webdesignere desværre glemmer.

Informationstilgængelighed

Det er ikke alle besøgende på hjemmesiden som er interesserede i eller har tid til at gennemse hele hjemmesiden. De har måske kun brug for at få adgang til et telefonnummer eller en adresse eller kun til en bestemt oplysning. Derfor er det vigtigt at placere nøgleinformationer på et let tilgængeligt sted på et område, der er let tilgængeligt. Vi har alle sammen oplevet, at vi ikke har kunnet finde nogle nødvendige oplysninger på en hjemmeside, og resultatet er altid en frustreret besøgende. Oplevelsen er i bedste fald irriterende, og en utilfreds besøgende vil ikke blive på hjemmesiden ret længe og vil sandsynligvis ikke vende tilbage, og slet ikke gøre forretninger med dig.

Læs mere om Shopware som dit næste webshop system

Branding

Husk at din hjemmeside skal være en direkte refleksion af din virksomhed og dit brand. Din besøgende skal straks lave en visuel forbindelse mellem dit logo, dit trykte materiale og din fysiske beliggenhed. En hjemmeside der lykkes med dette, bidrager ikke blot til at gøre din branding mere mindeværdig, men tilføjer også et niveau af troværdighed og et forbedret image af din virksomhed som helhed.

Intuitivitet

Et godt website forudser, hvad din besøgende tænker, og imødekommer direkte deres behov, og har elementer arrangeret på en måde, der giver mening. Hvis en besøgende søger efter et af dine produkter eller en af dine tjenester på en søgemaskine eller i et bibliotek, hvor dit website er opført, er det vigtigt, at hjemmesiden har en landingsside, der er direkte relevant for det, de søgte efter, i stedet for at tvinge dem til at filtrere gennem alle dine oplysninger. Husk, at den korteste afstand mellem to punkter er en lige linje. Og få færre klik en bruger skal bruge for at finde det de leder efter, jo mindre er chancen for at vedkommende falder fra på vejen der hen.

Udviklingstid

Et af de største problemer med at få en hjemmeside er at mange webdesignere har det med at komme med urealistiske tidsestimater. Flasker alt sig og levere kunden alt som webdesignere skal bruge fra starten, så er der en chancen for at estimatet holder. Men ofte er der behov for at spare lidt om tingene, vente på indhold der skal laves færdigt, rettelser og test. Alt sammen ting som kan gøre at en hjemmeside tager 2-3 gange så lang tid at lave som den oprindelig var planlagt til. Dette er noget som ofte skaber frustrationer hos kunden, som bestiller en ny hjemmeside.

Læs mere – Overvejelser ved ny hjemmeside

Konvertering

Ens hjemmeside er også ofte din vigtigste kundegenerator, og et sted hvor du bør lægge hovedvægten af arbejdet på at skaffe nye kunder og gøre yderligere tjenester tilgængelige for eksisterende kunder gennem øget opmærksomhed på alle de tjenester, du tilbyder. Hvis du giver dem de værktøjer, de har brug for til at gøre forretninger med dig på en nem og behagelig måde, vil det øge din hjemmesidekonvertering og give dig den form for succes, du søger.

Det var lidt om hvad der kræver at lave en god hjemmeside med et webdesign som fungere godt. Det forklare også lidt om hvor kompliceret det kan være at lave en brugbar hjemmeside og hvorfor det i mange tilfælde er bedre at betale et professionelt webbureau for at gøre det, frem for selv at spare lidt penge og lave den selv. Udover de 10 vigtige ting vi kommer ind på her i artiklen, så er der masser af andre småting der også er relevante, og har betydning for hvor effektiv din hjemmeside er.

Filed under: Info

Like this post? Subscribe to my RSS feed and get loads more!